REPERE IN DEZVOLTAREA ECONOMICO-SOCIALA DIN OLTENIA DUPA CUCERIREA INDEPENDENTEI
Trecerea de la societatea tradiţională la cea modernă, în societatea românească din a doua jumătate a secolului al XIX-lea, a fost posibilă doar prin înfăptuirea unirii şi cucerirea independenţei. Perioada ce-a urmat dobîndirii independenţei a accelerat integrarea societăţii româneşti în procesul de dezvoltare european prin revoluţia demografică, revoluţia agrară, revoluţia industrială şi ideologică. Dezvoltarea economică bazată pe protecţionism - iniţiat într-o lege din 1874 şi amplificat printr-o alta, in 1885 - a fost susţinută şi prin legile din anii 1881, 1882, 1884 sau 1885, de încurajare a industriei româneşti.
Mai timid în primii ani după 1878 şi mai intens către sfîrşitul veacului al XIX lea, în diferite ramuri industriale s-au înfiinţat noi întreprinderi.
De la 6 fabrici de cherestea existente în 1886 în România, în ancheta industrială din 1901-1902 datele statistice comsemnează 54 de fabrici.1 Extracţia de ţiţei a crescut de la 275 t in 1857 la 19000 t în 1882 şi 82500 t în 1892.2 Productia de zahăr, odată cu înmulţirea fabricilor de zahăr, a evoluat de la 600 t în 1881 la 1872 vagoane în 19003, iar în industria morăritului se consemna deja in 1895 o producţie de 185 vagoane pe zi realizate în cele 98 de mori moderne din România.4 Ancheta industrială din 1901-1902 consemna creşterea activităţii şi în industria textilă, existînd 14 fabrici de postav, 7 ţesătorii de bumbac, in şi cânepă şi 5 întreprinderi mari de tricotaje, în această industrie activînd 1614 lucrători.5
Dezvoltarea economică a cuprins şi Oltenia, aici predominînd însă ramurile ce prelucrau materii prime agricole, sau lemnul, în judeţele Gorj şi Vâlcea. Incă din 1878, Johan Gaspar înfiinţeaza la Craiova o fabrică de dimie,6 în vreme ce industria pielăriei realizează o dezvoltare deosebită după anul 1882, cînd se înfiinţează în Dolj Tabăcăria Bucovăţ . În 1886 în industria pielăriei se adaugă întreprinderile “N. I.Simian”, “N. Steflea”, “S.Lupasiu”, “Fr. Klieinrath”, “N. N Simian“ şi “Oprea I. Simian“, din Râmnicu Vâlcea, în 1889 la Târgu-Jiu înfiinţîndu-se întreprinderea Rasou şi Comşa pentru ca în 1896 tot la Râmnicu-Vîlcea să-şi facă apariţia întreprinderea ”Fraţii Hanciu et Moriţz Selendth.7
Pe lîngă valorificarea materiilor prime agricole se impunea însă şi asigurarea nevoilor locale în privinţa unor activităţi de prelucrare a metalelor, apărînd ateliere de reparaţii şi chiar de producţie a maşinilor şi uneltelor agricole. Astfel în 1884, Gustav Wolf la Craiova şi în 1886 Carol Blasel la Drobeta Turnu-Severin constituie întreprinderi ce aveau ca activitate construţii metalice, în vreme ce Eitel Dietrich, în 1893 la Râmnicu-Vâlcea şi apoi Adolf Weidmann la Craiova, în 1895, înfiinţează întreprinderi pentru construcţii de maşini - ultimul menţionat profilîndu-şi activitatea pe maşini agricole.8
Dezvoltarea industrială avea să aducă schimbări şi în structura socială.
Forţa de muncă atrasă în industrie, şi în alte ramuri neagricole, a cunoscut creşteri numerice semnificative. Dacă în industria prelucrătoare în anii 1859-1860 erau 23192 muncitori, numărul acestora creşte, astfel că în 1901-1902 ajunge la 98881, lor adăugîndu-li-se, 6000 de muncitori din industria extractivă 9 şi 14000 de muncitori de la căile ferate.10
Deşi datele statistice nu sunt complete, ele prezentînd doar anumite perioade, putem constata şi în Oltenia o sporire a muncitorilor împreună cu alte categorii de salariaţi.
În 1890, cînd s-a realizat recensămîntul, avem următoarea situaţie :
Tabel 111
Muncitori din Oltenia.
Jud. Total populaţ. Nr. muncit. Nr. servitori
Dolj 302385 13645 5206
Gorj 153574 801 847
Mehedinţi 208260 24658 3105
Romanaţi 173395 14475 1563
Vâlcea 166683 42178 1729
Remarcăm din aceste date că deşi primul ca populaţie, Doljul ocupă locul al patrulea ca număr de muncitori între cele cinci judeţe, în regiune numărul muncitorilor ridicîndu-se la 95757, o cifră deloc neglijabilă pentru acea perioadă.
Urmărind aceleaşi date pentru oraşele din Oltenia , în 1890 vom avea:
Tabel 212
Muncitori în oraşele din Oltenia
Oraş populaţie lucrători servitori
Craiova 30081 2909 2762
Tr.Severin 14669 1430 1600
Caracal 10915 1000 260
Calafat 5372 120 255
Slatina 5283 112 217
Rm.-Vâlcea 4488 283 300
Tg.-Jiu 4076 --- 146
Observăm din cele două tabele că dacă judeţul Dolj se plasa pe penultimul loc ca număr al muncitorilor, oraşul Craiova se afla pe primul loc la acest indicator, diferenţa faţă de celelalte oraşe fiind considerabilă. De asemenea, oraşul Calafat, fiind şi port la Dunăre se află între oraşele importante ale regiunii, ca populaţie depăşind oraşele Slatina, Râmnicu Vâlcea sau Târgu-Jiu, iar ca număr al muncitorilor aflîndu-se pe o poziţie mai bună decât Slatina sau Târgu-Jiu.
Dacă în judeţul Dolj, ponderea muncitorilor depăşea cu puţin 4 % din populaţie, în Craiova, unde era concentrată aproape 10 % din populaţia judeţului, ponderea muncitorilor se apropria de 10 %, ceea ce marca rolul important al oraşului, pe harta econoomică a vremii. În regiune doar oraşul Turnu-Severin, fiind şi port la Dunăre, rivaliza cu oraşul Craiova în procesul de dezvoltare industrială şi modernizare economică.
Revoluţia industrială genera nu doar mutaţii cantitative în structura forţei de muncă, ci şi calitative. O economie modernă presupune şi calificarea forţei de muncă şi deci instituţii de învăţămînt adaptate acestor cerinţe. La nivel naţional, învăţămîntul tehnic superior se constituie încă din 1852 cu ”Şcoala de ingineri”, pentru ca în 1864 să se înfiinţeze ”Şcoala de ponţi, şoşele, mine şi arhitectură”. În 1886, ca urmare a nevoilor de personal tehnic, se constituie şi secţiile de conducători tehnici şi desenatori cu durata de doi ani.13 Dacă în anii 1872-1879, Şcoala de poduri şi şosele, avusese 18 absolvenţi, în anii 1878-1883 numărul acestora ajunge la 35, aproape dublîndu-se.14
Chiar în vremuri grele de război remarcăm preocuparea autorităţilor pentru dezvoltarea învăţămîntului, astfel că, în 1877, primul ministru Ion C. Brătianu cerea Camerei sporirea numărului de şcoli normale,[15] în vreme ce Gheorghe Chiţu, ce conducea Ministerul Cultelor şi Instrucţiunii Publice,[16] printr-o circulară din data de 7 iunie a aceluiaşi an, adresată revizorilor şcolari, informa că deputaţii aprobaseră sumele necesare de la buget pentru înfiinţarea a 100 de noi catedre rurale.[17]
Oltenia, s-a înscris şi ea în acest proces de modernizare şi dezvoltare a învăţămîntului. În 15 septembrie 1877 la Craiova se înfiinţează “Şcoala Publică Comercială”[18] după ce prin “Legea instrucţiunii publice“, din 17 decembrie 1864, ce hotăra deschiderea unor şcoli comerciale medii de gradul I, şcoli similare se înfiinţaseră în 1864 la Bucureşti şi Galaţi, şi la Ploieşti, în 1874.[19] La sfîrşitul veacului, în 1898 şi la Drobeta Turnu-Severin s-a înfiinţat o şcoală inferioară de comerţ, iar şcoala din Craiova, de la cei 14 elevi înscrişi în 1877 ajunge la 118 elevi în anul şcolar 1881-1882, pentru ca numărul elevilor înscrişi între 1877-1894 să atingă cifra de 1946.[20]
În învăţămîntul Olteniei, la acel sfîrşit de secol XIX, funcţiona şi Şcoala judeţeană de meserii din Craiova, înfiinţată în 1869 şi care în 1888 avea 74 absolvenţi[21] iar după1877 s-au înfiinţat mai multe şcoli pentru fete ca: Şcoala profesională de fete „Madona Dudu”, din Craiova(1880), Şcoala Profesională de fete din Drobeta Turnu -Severin(1892) şi Şcoala profesională de fete din Caracal (1891).[22]
Economia regională beneficia însă şi de activitatea altor instituţii de învăţămînt înfiinţate înainte de dobîndirea independenţei, dar care şi-au intensificat activitatea după 1877. Astfel Liceul din Craiova - devenit din 1885 Liceul”Carol l - de la 401 elevi înscrişi în 1874-1875, va ajunge la 560 de elevi în 1884-1885,[23] iar seminarul din Râmnicu-Vâlcea, înfiinţat încă din 1864 ajunge la 89 de elevi înscrişi în anul şcolar 1886-1887[24] pentru ca la 1 septembrie 1893, în Drobeta Turnu-Severin, gimnaziului local să se transforme înfiinţîndu-se Liceul ” Traian”.[25]
După dobândirea independenţei, crearea unor noi instituţii de învăţămînt, în toate judeţele Olteniei, a reprezentat un proces amplu, punîndu-se bazele unui adevărat sistem educaţional, iar între instituţiile înfiinţate atunci s-au aflat prestigioasele şcoli de mai tîrziu. Documentele consemnează astfel o reţea şcolară ce cuprindea în Craiova, la sfîrşitul secolului al XIX lea, în învăţămîntul de stat 7 şcoli secundare, 9 şcoli primare de băieţi, 7 şcoli primare de fete, iar în învăţămîntul particular 9 şcoli de băieţi şi 7 şcoli de fete.[26]
Între şcolile din Oltenia, ce aveau să devină elemente de referinţă ale învăţămîntului românesc, se află şi gimnaziul ”Fraţii Buzeşti”, înfiinţat în 1882 la Craiova,[27] Gimnaziul ”Ioniţă Asan”, ce ia fiinţă la 10 octombrie 1888 la Caracal,[28] Gimnaziul ”Tudor Vladimirescu”, funcţionînd din 1890 la Tîrgu-Jiu, sau Gimnaziul ”Alexandru Lahovari”, ce îşi începe activitatea la Râmnicu Vâlcea în 1891.[29]
Toate acestea, dezvoltarea economică, urmată de schimbări în structura socială, susţinute şi evidenţiate şi de pregătirea forţei de muncă, ilustrează faptul că dobândirea independenţei naţionale a reprezentat una din condiţiile imperios necesare pentru modernizarea României.
Simion Silviu Şomîcu
Note
-
1 N . N . Constantinescu , Revoluţia industrială în România , în , Revoluţia industrială -studii, Editura Politică, Bucureşti, 1963, p.232
-
5 Ibidem , p. 226
-
6 Vladimir Osiac , Dezoltarea social-economică a Olteniei 1821-1944 în Contribuţii istorice " ,
-
8 V. Osiac , lucr. cit., p. 50
-
9 N.N. Constantinescu , lucr. cit, p.253
-
11 V. Osiac, lucr.cit., p.61
-
12 Din istoricul formării si dezvoltării clasei muncitoare din România pînă la primul război mondial, sub redacţia lui N.N.Constantinescu, Edit.Politică, Bucureşti, 1959, p.216
-
13 Victor Axenciuc , Evoluţia economică a României, cercetări statistico-istorice-1859-1947.
-
Vol. 1 Industria, Edit.Academiei Române, Bucureşti. 1992, p. 466.
-
[15] Ion C. Brătianu, Acte şi cuvîntări , vol.V, p. 256, apud. Apostol Stan, Ion C. Brătianu şi liberalismul român, Edit. Globus, Bucureşti, 1993, p.393
-
[16] Stelian Neagoe, Istoria guvernelor României, Edit. Machiavelli, Bucureşti, 1995, p. 50
-
[17] Apostol Stan, Ion C. Brătianu şi liberalismul român, Edit. Globus, Bucureşti, 1993, p.393
-
[18] Nicolae Andrei, Gheorghe Părnuţă, Istoria învăţămîntului din Oltenia, vol.1I , Edit. Scrisul Romănesc , Craiova, 1981, p.284-287.
-
[19]Progresul economic în România-1877-1977, Edit.politică, Bucureşti., 1977, p. 74-75.
-
[20] N.Andrei,Gh. Părnuţă , Op. cit, p. 284-287.
-
[23] N.Andrei, Ani de lumină, Istoria Liceului “Nicolae Bălcescu” din Craiova 1826-1876, Edit.Scrisul Românesc, Craiova, 1976, p.97
-
[24] N.Andrei,Gh. Părnuţă , Op. cit,, p.280
-
[26] Istoria ilustrată a Craiovei, Edit. Dova, Craiova, 1996, p. 161
-
[27] N.Andrei, Gh. Părnuţă , Op. cit, p.276
|